Enl. SS-428 91 01, SS-EN 61230 Jordningsdonet är avsett att anbringas på tunnelbanans strömskena samt räl.
Ledarklämma JK 115 ansluts på tunnelbanans strömskenefot.
För manövrering av klämman används isolerstänger MGV och gripsökare JGS eller manöverstång MGV/JGS 110 (sid.109).
Klämmans ledande delar är av aluminium med snabbplatta i ytbehandlat stål.
Övriga ståldetaljer är av rostfritt stål.
Donlinan är av högflexibel ESTPR-isolerad kopparledare och försedd med täta kabelanslutningar, vilket förhindrar fuktinträngning i linan.
Donlinan är ansluten till klämmorna med kabel sko och bult-/skruvförband.
Jordklämma JK 361 är av härdat aluminium och försedd med kontaktplatta i förnicklad koppar. övriga detaljer av rostfritt stål.
Klämman har ett inbyggt skrapverktyg för rengöring av rälsfot.
Klämman är försedd med 1/2” anslutnings tapp för åtdragning med ex vis spärrskaft BV 5217. Klämmorna är försedda med rostfria tallriksbrickor, vilka ger ett konstant kontakttryck. Jordklämma JK 361 ansluts på rälsfoten vilket möjliggör passering av rälsburna fordon.
Ledarklämma : JK 115
Jordklämma : JK 361
Donlinarea : 185 mm²
Märkström : 60kA/0,1s
Vikt : 4,2** Inkl. kabelanslutning för max donlina